تاثیرات بی خوابی بر جنبه های مختلف وجود و چگونگی درمان آن

۹ بازديد

تاثیرات بی خوابی بر جنبه های مختلف وجود

 

بسیاری از افراد از کمبود خواب خوب رنج می برند. نداشتن خواب کافی نه تنها روز بعد شما را خسته می کند. اما در درازمدت می تواند بر سایر ابعاد سلامت انسان تاثیر منفی بگذارد. راه های زیادی برای بهبود خواب شبانه وجود دارد، مانند گرفتن دوش آب گرم بعد از ظهر یا خاموش کردن تلفن چند ساعت قبل از خواب. هر فردی در این زمینه نیازمند علم و دانش و تمرین مهارت های آگاهانه است تا از چنگال اختلالات خواب بگریزد.

تاثیر ورزش بر بی خوابی

 

توصیه رایج برای افرادی که از کمبود خواب در شب رنج می برند، ورزش منظم است. طبق تحقیقات انجام شده این توصیه بسیار موثر است. به عنوان مثال، یک متاآنالیز در سال 2015 تمام تحقیقات مربوط به کیفیت خواب، مدت زمان خواب و ورزش را بررسی کرد. بر اساس این تجزیه و تحلیل، ورزش کوتاه مدت و منظم (چند جلسه در هفته) می تواند به بهبود خواب کمک کند. بنابراین حتی یک دوره کوتاه ورزش برای بهبود کیفیت و تداوم خواب کافی است.

 

ورزش های هوازی و درمان اختلالات خواب

 

تحقیقات همچنین نشان می دهد که چه نوع ورزش هایی می تواند به بهبود خواب کمک کند. به عنوان مثال، تمرینات هوازی منظم به افراد کمک می‌کند سریع‌تر به خواب بروند، در طول خواب کمتر از خواب بیدار شوند و صبح روز بعد احساس شادابی بیشتری داشته باشند. این موضوع در مورد تعدادی از ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری، دویدن و حتی پیاده روی سریع صادق است.

 

حتی یک جلسه 30 دقیقه ای ورزش هوازی می تواند به بهبود جنبه های مختلف خواب کمک کند. اگرچه به اندازه ورزش هوازی معمولی موثر نیست، اما می تواند تداوم خواب را بهبود بخشد، زمان به خواب رفتن را کاهش دهد و کارایی خواب را افزایش دهد. (بازده خواب درصدی از زمان صرف شده در رختخواب است که به خواب سپری می شود. راندمان خواب بیشتر به معنای کیفیت خواب بهتر است.

در مجله تکنولوژی و علم و دانش نیوان تک مطالب جالب تری نیز وجود دارد!

 

حتی 30 دقیقه دویدن می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند

 

تحقیقات در مورد ورزش های مقاومتی از جمله وزنه برداری و تأثیر آنها بر خواب محدود است. اما بر اساس تعداد کمی از مطالعات، ورزش مقاومتی می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم ورزش‌های مقاومتی (حدود سه جلسه در هفته) انجام می‌دهند، کیفیت خواب ذهنی بهتری دارند. زیرا حتی اگر فکر می کنید کیفیت خواب بهتری دارید، بر عملکرد شما در طول روز تأثیر می گذارد.

 

تمرینات مقاومتی منظم به افراد مبتلا به بی خوابی کمک می کند سریعتر به خواب بروند و کارایی خواب آنها را افزایش دهند. لازم به ذکر است که تحقیقات بسیار کمی در این زمینه انجام شده است. بنابراین باید در نتیجه گیری دقت کنیم. خبر خوب این است که فواید آموزش خواب تقریباً برای همه افراد، صرف نظر از سن یا اختلال خواب (مانند بی خوابی یا آپنه خواب) مفید است.

 

اثر ورزش

 

اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند خواب را بهبود بخشد، اما دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که ورزش چگونه بر خواب تأثیر می‌گذارد و فقط نظریه‌هایی در مورد آن ارائه کرده‌اند. چرخه خواب و بیداری بدن انسان توسط یک دوره تقریباً 24 ساعته کنترل می شود که توسط ساعت داخلی بدن کنترل می شود. به عنوان بخشی از این چرخه، هورمون ملاتونین در عصر ترشح می شود و به افزایش احساس خستگی کمک می کند. ورزش در طول روز باعث می شود که این هورمون در شب زودتر ترشح شود. به همین دلیل برخی افراد سریعتر به خواب می روند.

 

ورزش هوازی همچنین دمای داخلی بدن را افزایش می دهد. اما وقتی تمرین خود را به پایان می رسانید، دمای مرکزی بدن شما به حالت عادی باز می گردد. دمای بدن پایین تر به خواب کمک می کند. به همین دلیل، ورزش عصرگاهی می تواند به بهبود کیفیت خواب افراد کمک کند.

 

مقالات مرتبط:

 

علاوه بر این، ورزش به بهبود کیفیت خواب کمک می کند، زیرا اثرات مثبتی بر خلق و خو و سلامت روان دارد. در حین ورزش، بدن مواد شیمیایی به نام اندورفین ترشح می کند که خلق و خو را بهبود می بخشد. ورزش منظم می تواند علائم اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. بنابراین تأثیر مثبت ورزش بر خلق و خو و سلامت روان به افراد کمک می کند تا راحت تر به خواب بروند.

 

اگرچه هنوز به تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر انواع مختلف ورزش بر ابعاد خواب نیاز داریم، اما واضح است که ورزش می تواند برای خواب مفید باشد. فقط 30 تا 60 دقیقه ورزش روزانه می تواند به شما کمک کند سریعتر بخوابید، خواب خوبی داشته باشید و صبح روز بعد سرحال بمانید. در حالی که ورزش می تواند به بهبود خواب کمک کند، ورزش منظم تاثیر بیشتری دارد. از آنجایی که تمرینات زیادی وجود دارد که به بهبود خواب کمک می کند، می توانید ورزش مورد علاقه خود را مانند دویدن، شنا کردن، وزنه برداری یا حتی پیاده روی سریع انتخاب کنید.

 

https://logopond.com/MertieBurt1/profile/592633/?filter=&page=

https://8tracks.com/mertieburt1

https://app.lookbook.nu/user/11146074-Mertie

https://www.intensedebate.com/people/MertieBurt1h

https://www.f6s.com/mertie-burt

https://letterboxd.com/mertieburt1/

https://devpost.com/mertieburt1

https://www.openlearning.com/u/mertieburt-rofit9/